Θεσσαλονίκη, 10/3/2023 

Αγαπητοί γονείς & κηδεμόνες των μαθητών της Α΄  Γυμνασίου,  

 

Επικοινωνούμε μαζί σας για να σας ενημερώσουμε ότι από το Φεβρουάριο του τρέχοντος σχολικού έτους, το σχολείο μας εφαρμόζει το σχολικό σύστημα προώθησης θετικών συμπεριφορών (ΣΣΠΘΣ) για τους μαθητές που φοιτούν στην Α΄ Γυμνασίου. 

 

Το Σχολικό Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς παρέχει το λειτουργικό και οργανωτικό πλαίσιο σε μια σχολική μονάδα, για τη στήριξη των μαθησιακών και κοινωνικο-συναισθηματικών αναγκών όλων των παιδιών, ακολουθώντας τη λογική της επίλυσης προβλήματος. Επιπρόσθετα, το σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς δίνει μεγάλη έμφαση στη διδασκαλία και διατήρηση των κοινωνικών συμπεριφορών, οι οποίες διέπουν το κοινό σχέδιο δράσης του σχολείου για τις κοινές σχολικές αξίες και την κοινή διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς. Αυτή η προσπάθεια επιτυγχάνεται μέσα από πολυεπίπεδη προσέγγιση, με στόχο την πρόληψη ανεπιθύμητων συμπεριφορών και τη βελτίωση του σχολικού κλίματος. 

Το σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (στη βιβλιογραφία αναφέρεται ως PBIS – Positive Behaviour Interventions and Support) στηρίζεται σε ερευνητικά αποτελέσματα τουλάχιστον δύο δεκαετιών και εφαρμόστηκε με επιτυχία σε αποκεντρωτικά, καθώς και συγκεντρωτικά εκπαιδευτικά συστήματα (π.χ. Η.Π.Α., Νορβηγία, Ολλανδία, Καναδάς, Αυστραλία κ.λπ.). Τα ερευνητικά αποτελέσματα δείχνουν ότι η ποιοτική εφαρμογή του συστήματος σχετίζεται άμεσα με τη μείωση προβλημάτων συμπεριφοράς και με θετικές αλλαγές στη σχολική μονάδα. 

Τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που αναμένονται να παρατηρηθούν, μετά από εφαρμογή τουλάχιστον 2-3 ετών είναι τα πιο κάτω: 

1. Η δημιουργία ενός οργανωμένου και λειτουργικού πλαισίου διαχείρισης της σχολικής 
πειθαρχίας, με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες της σχολικής μονάδας.  

2. Η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. 

3. Οι καλύτερες σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών. 

4. Οι καλύτερες σχέσεις μεταξύ των παιδιών. 

5. Η ανάπτυξη θετικών σχέσεων μεταξύ εκπαιδευτικών και παιδιών. 

6. Η ενδυνάμωση των γονέων/κηδεμόνων και η κινητοποίησή τους για ενεργή συνεισφορά ή συμμετοχή. 

7. Η επίδειξη των αναμενόμενων κοινωνικών συμπεριφορών από τους/τις μαθητές/τριες σε ένα θετικό και 

ευχάριστο περιβάλλον, μέσα στο οποίο γονείς και εκπαιδευτικό προσωπικό θα νιώθουν ασφαλείς και 

χαρούμενοι. 

 
 

 

 

Κοινό όραμα, αξίες 

 
Είναι καίριας σημασίας να υπάρχει ένα κοινό όραμα και φιλοσοφία σε επίπεδο σχολείου, ώστε να αναπτυχθεί μια κοινή γλώσσα, μεταξύ όλων των μελών του σχολείου μας (εκπαιδευτικούς, βοηθητικό προσωπικό, διοίκηση, μαθητές, γονείς/κηδεμόνες), έτσι ώστε οι ενέργειες να καθορίζονται από τις ίδιες κατευθυντήριες γραμμές. Μαζί με το όραμα και τη νέα φιλοσοφία που ακολουθεί η σχολική μας μονάδα για την πειθαρχία, έχουν επιλεγεί και τρεις (3) αξίες, τις οποίες θα προωθεί παράλληλα. Αυτά τα στοιχεία θα θέσουν τα θεμέλια για τις αναμενόμενες συμπεριφορές από όλους τους/τις μαθητές/τριες, αλλά και τις νέες πρακτικές που θα υιοθετήσει το διδακτικό προσωπικό της σχολικής μονάδας. 

Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, λαμβάνεται πάντα υπόψη ο διπλός ρόλος του σχολείου που σχετίζεται με τη μαθησιακή και κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών/τριών. Επίσης, τονίζεται ότι όλα τα μέλη του σχολείου λαμβάνουν ενεργό ρόλο στη διαδικασία αυτή, συμβάλλοντας ενεργά στην αλλαγή. Τέλος, οι δηλώσεις που σχετίζονται με το όραμα και τις αξίες διατυπώθηκαν γραπτώς, κοινοποιήθηκαν σε ευδιάκριτη θέση σε χώρους του σχολείου και με αυτήν την ενημέρωση αποστέλλονται στους γονείς/κηδεμόνες, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ευθυγράμμιση των προσπαθειών και να προωθηθεί ο νέος σκοπός. 

Το όραμά μας 

Οραματιζόμαστε: 

  • Ένα σχολείο που η λειτουργία του στηρίζεται στις δημοκρατικές αρχές και τις κοινές αξίες, τις οποίες αποδέχονται όλα τα μέλη του. 

  • Ένα σχολείο μαθητοκεντρικό και βιωματικό που δημιουργεί εσωτερικά κίνητρα μάθησης στα παιδιά. 

  • Ένα σχολείο όπου εφαρμόζονται καθημερινά συμπεριληπτικές διαδικασίες, που έχουν στόχο την εκπαίδευση όλων των μαθητών, ανεξάρτητα από κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, εθνικότητα, επίδοση κ.ά. 

  • Ένα σχολείο που δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να κατανοούν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, ν’ αναπτύσσουν τη συναισθηματική νοημοσύνη τους (αυτοεπίγνωση, αυτορρύθμιση, παρακίνηση, ενσυναίσθηση, κοινωνικές δεξιότητες), για να προλαμβάνεται η όξυνση του άγχους, η απογοήτευση, οι βίαιες συμπεριφορές και να εκτονώνονται τυχόν συγκρούσεις. 

  • Ένα σχολείο με συνεργατική κουλτούρα και θετικό κλίμα, ώστε όλα τα μέλη του να έχουν την αίσθηση ότι το σχολείο τους αποτελεί μια κοινότητα στην οποία ανήκουν, νιώθουν ασφάλεια και συμμετέχουν ενεργά.   

 

 

Στο σχολείο μας, λοιπόν, διδάσκουμε και επιβραβεύουμε θετικές συμπεριφορές. Όταν παρατηρούμε λάθη στις κοινωνικές συμπεριφορές, τις διορθώνουμε, χωρίς φωνές και θυμό, αλλά με παιδαγωγικό τρόπο και περαιτέρω εξάσκηση. Επιτυχημένες αλλαγές στη συμπεριφορά απαιτούν ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ προσπάθεια. 

Πιστεύουμε πως: 

· Πολλοί/ές μαθητές/τριες δεν έχουν εκπαιδευτεί αποτελεσματικά στην επίδειξη των επιθυμητών 

κοινωνικών συμπεριφορών. 

· Η υπεύθυνη συμπεριφορά μαθαίνεται και άρα, μπορεί να διδαχθεί. 

· Η διδασκαλία συμπεριφοράς ακολουθεί τις ίδιες στρατηγικές με τη διδασκαλία γνώσεων. 

· Τα λάθη στη συμπεριφορά αποτελούν ευκαιρία για επαναφορά της διδασκαλίας και 

περαιτέρω εξάσκηση. 

· Η αποτελεσματική πειθαρχία χρειάζεται συνεργασία από όλο το προσωπικό. 

 

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του σχολείου μας. 

 

 

Με εκτίμηση, 

 

Η Δ/νση και ο Σύλλογος διδασκόντων του 3ου Γυμνασίου Θεσ/νίκης